Lussebullar & matbröd.

Det har varit mycket bakning i dag och förhoppningsvis har jag bakat så mycket lussebullar, så att jag inte behöver göra några fler i år. Det finns så mycket annat gott till julen man kan göra, men saffransbullar är ett måste att ha i frysen. Bakade ett matbröd från ett recept som kommer från Lantliv Mat & Vin, här får ni receptet.
 
1 dl kokande vatten + rågkross
50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
2 tsk salt
2 msk sirap
6 dl fint rågmjöl
ca 8 dl vetemjöl
1 dl lingon
Till pensling behövs lite mjölk
 
Häll det kokande vattnet på rågkrosset och låt svalna till fingervärme. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader. Rör ut smulad jäst med lite av degvätskan i en bunke. Tillsätt resten av degvätskan, rågkross, salt, sirap och mjöl. Arbeta till en smidig deg och tillsätt lingonen mot slutet. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Baka ut till ett par centimeter runda kakor. Ta ut en cirkel i mitten med t ex ett glas. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper, nagga dem med en gaffel och låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla dem med mjölk och grädda i 20-25 minuter i nedre delen av ugnen. Låt sedan svalna på galler under bakduk.
Vad bakar ni till första advent och julen, har ni några favoriter eller testar ni nya saker varje år? Berätta!
1 Ellinor:

skriven

Å, brödet med lingon i lät så gott.
Lussebullar och mandelmusslor är något som vi fyller vår frys med :-)
Kram Ellinor

2 Veronica:

skriven

Vad gott lingonbrödet såg ut! Det måste jag prova:)

Jag känner mig lite förvirrad inför adventsbaket. När jag var liten så bakade vi alltid lussebullar inför lucia och jag kan inte minnas att vi åt några innan. Idag känns det mer som lussebullarna hör advent till. Jag tror inte vi hinner med något bak i veckan så det får nog bli pepparkaksmuffins dekorerade med frosting och lingon inför advent ;)

Kram Veronica

Svar: Jag håller med! Hos oss var första lussebullen på luciamorgon i soffan med en kopp varm choklad :)
Det där lät riktigt gott och fint :)

Kram från Sandra
frupastell

3 Ellinor:

skriven

Glömde fråga; hur mycket rågkross ska det vara?
Kram

Svar: Oj, glömde jag skriva det. 1 dl ska det vara :) Kram
frupastell

Kommentera här: