tappade rutiner och köttbullar

Helgen andra advent har det varit mycket vinterstudion. Tycker att det är mysigt när det drar igång. Dessvärre känns det som att det inte blir så mycket gjort en del dagar. Men då den minsta fröken har varit missnöjd stora delar av förmiddagarna så har vi turats om att gå runt och vagga bebis. I går åkte vi hem till min mamma. Vi promenerade på skogsbilvägen och hämtade hem en mini-gran till stora fröken från mammas skog. Nu saknar vi en liten tall att ta in närmsta veckan.  Och så åt vi gammelmormors goda köttbullar innan vi fortsatte med fika hos mamma. Vi fortsatte äta-borta i kväll då farmor och farfar bjöd på en av de godaste fiskgratängerna jag ätit. 

Båda tjejerna har sovit gott under kvällen. Den stora är helt ur rutinerna, vilket påverkar våra dagar. Hur jag än tänker att det måste vara fokus på rutiner så blir det ändå inte det. Så veckans mål är att försöka hitta rutinerna igen. 

Om ni har barn, hur lyckades ni med rutiner för det äldre syskonet första månaderna? 

1 Veronica Borg:

skriven

För oss passade det bra att försöka följa förskolans rutiner. Lek och fruktstund på morgonen för att sedan gå ut en stund innan lunch. Många gånger gjorde vi en längre utflykt till skogen och tog med oss pannkaksrullar till lunch. Efter lunch vila för alla vilket kan bestå i allt från att lyssna på en saga (då det ofta inte fanns tid att läsa) eller titta på någon av Astrid Lindgrens skatter. Sedan gick vi ut igen på em. Signe har alltid gillat att ligga i vagnen, vilket underlättade alla timmar vi spenderat i lekparken och i sandlådan. När vi kommer in efter en utestund så har våra barn alltid varit leksugna och ett lugn infinner sig så det funnits tid att ägna åt den lilla eller till att förbereda mat. Att kunna äta gårdagens middag till lunch hjälper också till i början, det blir lättare när den lilla sitter med vid bordet. Jag gjorde även i ordning en egen liten korg till Alice i kylskåpet med äppelbitar, morötter, smörgås och vattenflaska för hon blev alltid hungrig när jag satt och ammade. Då gick hon och hämtade ett mellanmål och så hade vi bunkrat upp med böcker så hon satt ofta och bläddrade i böcker vid amningsstunderna. Och kanske det viktigaste av allt, sänka kraven på allt man vill hinna med att göra.

Många kramar från Värmland

Svar: Tack jättebra tips! Det där med att ta med lunch ska jag börja med, för tiden drar alltid i väg och då slutar det med att vi måste köpa lunch och en klar korg med mellanmål var jättebra! Kramar
frupastell

2 Veronica Borg:

skriven

Ja, den där tiden är alltid en utmaning när man är hemma med två. Jag sitter här och ler när jag tänker tillbaka på att jag alltid hade väskorna laddade med något ätbart så fort vi skulle ut. Jag var en mästare på mellanmål ;) Men det underlättar när energin tar slut både för stor och liten.

3 Alex:

skriven

Jag är verkligen en vän av rutiner och tror att barn mår bra av det.
Egentligen var det aldrig några problem för vår stora tjej när lillebror kom..
Utan vi fortsatte som vanligt och försökte att inte rubba på så mycket. Försökte oxå att hålla oss till förskoletiderna, göra matlådor på helgen( eller äta rest) Men visst ibland blev de kaos. Vissa kvällar när mannen jobbade så blev inget som de skulle men de är ju också okej..
Så var snäll mot dig själv, du gör så gott du kan och förr eller senare kommer du/ni in i rutinerna. Hon är ju faktiskt bara några veckor er lillasyster..
Kram!
/Alex

Kommentera här: